بچه‌ها در سال آخر فیزیک4 رو همگی باهم و با فصل حرکت‌شناسی آغاز کردن که درستش هم همینه. بچه‌ها دو دسته هستن : یه عده بخاطر تدبیر دبیرستان‌هاشون در سال دوم و کار کاملی که روی فصل حرکت‌شناسی فیزیک2 شده، اینجا با اعتماد بنفس فیزیک رو شروع میکنن و یه تعدادی هم که تعدادشون کم نیست، خاطره‌ی خوبی از فیزیک2 ندارن! پیشنهادم به دسته‌ی دوم اینه که بپذیرن سطح تدریس مدرس‌های سال آخر با دبیرهای سال‌های قبل یکم متفاوته و شما هم به علت پختگی و تکامل مغز الان در شرایط به مراتب بهتری برای آموختن مطالب قرار دارید. پس از پیش‌داوری درمورد خودتون دست بردارید، به اندازه‌ای که لازمه تلاش کنید و سر کلاس به بحث‌های معلم دل بدید و مطمئن باشید که نتیجه خواهید گرفت.

“حرکت” رو نباید دست‌کم گرفت، چون فصل با اهمیتیه، ولی ازش غول هم نسازید، چون نیست. در قسمت‌هایی از فیزیک که خود فصل از ابهت خاصی در بین بچه‌ها برخورداره، طراحان سوال به سوالای ساده و متوسط بسنده می‌کنن و خود بچه‌ها چون از پیش میدون رو خالی کردن، بعضا اصلا به این سوالا نگاه هم نمی‌کنن و زمان‌شون رو برای تست‌های دیگه میذارن! اما تو مبحث‌هایی مثل فشار و نورهندسی که بچه‌ها “فکر می‌کنن” ساده‌اس، طراحا سوالایی میدن که با اعتماد بنفس “اشتباه” بزنن و نمره منفی هم بگیرن.

این از فیزیک پیش، اما همزمان باید فیزیک پایه هم مورد مطالعه قرار بگیره! در خیلی از مدرسه‌ها دو زنگ از چهار زنگ فیزیک رو به فیزیک4 و دو زنگ رو به فیزیک پایه اختصاص میدن. در شروع فیزیک پایه بین دبیرها اختلاف هست. بعضیا معتقدن باید فیزیک پایه از فیزیک3 شروع بشه که بچه‌ها تازه از امتحانات نهاییش برگشتن و هنوز رمشون از اطلاعات پره! بعضیا هم معتقدن باید به ترتیب و از نورهندسی یعنی فصل 4 و 5 فیزیک1 تدریس رو شروع کرد.

هر کدوم از این روش‌ها استفاده بشه، مزیتی به نظر من به اون یکی نداره، فقط مهم اینه که اهمیتی که به اون فصل داده میشه، متناسب با حجم، سطح سختی و بودجه‌بندی اون فصل در کنکور باشه! بعنوان مثال فصل “کار-انرژی” با وجود مطالبی که توش مطرح میشه و تقریبا تمام مطالب اصلی دینامیک، از سطح شیبدار و فنر و آسانسور بگیر تا پرتابه‌ی حرکت‌شناسی توش هست و پوست مدرس و دانش‌آموز رو چه درس دادنش و چه خوندنش می‌کنه، فقط یک تست در کنکورهای ریاضی و تجربی ازش میاد و بنظر من و خیلی از کارشناسا ارزش نداره مانور اساسی از نظر زمان و انرژی روش بدیم، مگه در مدارسی که اساسا روی 100% فیزیک زدن بچه‌ها در تیراژ بالا پرونده بازه!

یادتون نره یادگیری سه مرحله است :

مطالعه برگزاری آزمون تحلیل بعد از آزمون و بسیار لازمه که شما “درست” خوندن درس فیزیک رو یاد بگیرین و متوجه باشید “خوندنِ درس” یه اصطلاحه و همه چیز فقط مطالعه نیست! در مطلب بعدی سایت به تفصیل درمورد شیوه‌ی صحیح مطالعه فیزیک، منابع مناسب، نحوه‌ی برگزاری آزمون، آزمون استاندارد و همچنین نحوه‌ی تحلیل آزمون خواهم نوشت، همراه باشید …